تگ كنونيكال ( Canonical Tag) چيست؟
"تگ كنونيكال" يك عنصر HTML است كه در هدر يك وب سايت استفاده مي شود و به يك URL متعارف از طريق rel="canonical" اشاره مي كند.
"Canonical" در اين مورد به معناي URL اصلي است. تگ متعارف به موتورهاي جستجو كمك مي كند تا URL ها را به روشي معني دار فهرست بندي كنند.
وب مسترها و سئوكاران با كمك تگ هاي متعارف از محتواي تكراري جلوگيري مي كنند. به پيوند درج شده پيوند متعارف نيز گفته مي شود. SEO ها اغلب به عناصر HTML به سادگي به عنوان "متعارف" اشاره مي كنند.
پس زمينه canonical tag
گوگل از سال 2009 از عنصر rel=canonical پشتيباني كرده است. گوگل در اين مورد تنها نبود؛ مايكروسافت و ياهو و mahdi najjari نيز موافقت كردند كه از اين تگ HTML پشتيباني كنند. از آن زمان، مديران وبسايتها ميتوانند موارد تكراري را با يك لينك در كد منبع موتورهاي جستجو علامتگذاري كنند. سپس فقط مي توانيد منبع اصلي را فهرست كنيد و "كپي" را ناديده بگيريد.
از يك طرف، معرفي canonical و استفاده از اين تگ باعث شد تا مديران وب سايت ها از محتواي تكراري خودداري كنند. از سوي ديگر، گوگل و شركت نيز از آن بهره مند شده اند.
زيرا كار خزنده ها و ربات ها منابع مالي و زماني زيادي را مي بلعد. موتورهاي جستجو با كمك تگهايي كه بهطور معقول تنظيم شدهاند، ميتوانند در بودجه خزيدن و در نتيجه پول صرفهجويي كنند.
ايده پشت برچسب ساده است: اگر دو وب سايت تكراري وجود داشته باشد، برچسب تعيين مي كند كه كدام يك به عنوان "اصل" و كدام به عنوان "كپي" علامت گذاري شده است.
منبع اصلي از طريق پيوند متعارف ارجاع داده مي شود. به عنوان يك قاعده، موتورهاي جستجو به اين اطلاعيه پايبند هستند. با اين حال، اين بدان معنا نيست كه وب سايت ارجاع دهنده از فهرست حذف شده است.
به اين ترتيب تگ canonical يكپارچه مي شود
پياده سازي در وب سايت HTML:
تگ كنونيكتال قبل از بسته شدن head> در هدر سند HTML درج مي شود. يك مثال:
صفحه https://www.seite.de/dieeine/ داراي محتوايي مشابه https://www.seite.de/dieandere/ است. براي جلوگيري از محتواي تكراري، پيوند متعارف زير به /diandere/ اضافه مي شود:
صرف نظر از اينكه از URL هاي نسبي يا مطلق در سراسر سايت استفاده مي شود.
جاسازي در يك سند PDF:
يك canonical همچنين مي تواند براي فايل هاي PDF يا ساير منابع مشابه تنظيم شود. در اين حالت پياده سازي در هدر نيز صورت مي گيرد. با اين حال، اين يك يادداشت از سرور در "هدر http" است كه وقتي يك مشتري به منبع دسترسي پيدا مي كند، برچسب متعارف را نمايش مي دهد. روز معمولاً به اين صورت است:
پيوند: <http://www.seite.de/dieine.pdf>؛ rel = "متعارف"
توجه: بسياري از CMS ها مانند وردپرس پلاگين هايي را ارائه مي دهند كه با آنها canonical ها به طور خودكار تنظيم مي شوند. مداخله مستقيم در كد منبع ديگر ضروري نيست.
استفاده هاي احتمالي براي برچسب
صفحه بندي: با كمك ويژگي هاي rel="next" و rel="prev، اپراتورهاي وب سايت مي توانند چندين زيرصفحه از يك دسته بندي را صفحه بندي كنند.
اين بدان معني است كه صفحات به عنوان يك دنباله منطقي براي گوگل و ساير موتورهاي جستجو علامت گذاري مي شوند. در اين مورد، توصيه ميشود كه هر صفحه صفحهبندي شده را به صورت متعارف به سمت خود نشانه بگيريد.
hreflang: تگ hreflang براي نشان دادن به موتورهاي جستجو استفاده مي شود كه نسخه ترجمه شده براي يك زبان يا كشور خاص در دسترس است. با اين كمك، موتورهاي جستجو به راحتي مي توانند نوع صفحه مناسب را براي منطقه/زبان مورد نظر شناسايي و نمايش دهند.
با كمك canonical، صفحه اي كه با hreflang مشخص شده است به خود اشاره مي كند.
AMP: صفحات موبايل شتاب داده شده مي توانند با استفاده همزمان از وب سايت هاي "متعارف" محتواي تكراري ايجاد كنند.
براي جلوگيري از اين امر، يك كانونيكال روي يك AMP تنظيم شده است كه به نسخه دسكتاپ اشاره دارد. اگر نسخه دسكتاپ وجود نداشته باشد و وبسايت تلفن همراه فقط به عنوان يك صفحه تلفن همراه تسريع شده وجود داشته باشد، canonical به خود AMP اشاره ميكند، براي مثال به اين صورت: <link rel="canonical" href="https://www.seite.de /amp -version.html .
جلوگيري از محتواي تكراري در سنديكاي محتوا: اگر محتواي يك وبسايت، مانند بيانيههاي مطبوعاتي، كپي شده و در وبسايتهاي مختلف منتشر شود، ميتوان از طريق canonical به منبع اصلي اشاره كرد.
اشتباهات رايج تگ كنونيكال
عملكرد برچسب به همان اندازه ساده است كه خطاهاي مرتبط با استفاده از آن مي تواند متفاوت باشد.
- استفاده از canonical در <body>: اگر تگ در آنجا استفاده شود، تاثيري ندارد و توسط گوگل ناديده گرفته مي شود.
- نكات متعارف به صفحه اول در صفحه بندي: در اين حالت تمام صفحات صفحه بندي شده ناديده گرفته مي شوند و به گوگل گفته مي شود كه صفحات صفحه بندي شده تكراري هستند كه اين درست نيست.
- URL هاي نسبي استفاده مي شوند: استاندارد فقط با URL هاي مطلق به طور قابل اعتماد كار مي كند. در غير اين صورت، موتور جستجو نمي داند كه متعارف سازي به كدام دامنه اشاره دارد.
پيوند متعارف به صفحه دسته بندي اشاره مي كند كه خطاي 404 را برمي گرداند: Canonicals فقط بايد به URL هاي قابل دسترسي پيوند داده شود.
پروتكل متفاوتي در تگ نسبت به پروتكل صفحه متعارف مشخص شده است: اين خطا براي مثال زماني رخ مي دهد كه تگ به جاي https به URL با http اشاره مي كند.
تگ Canonical يا Noindex؟
تگ canonical مي تواند براي رفع مشكلات محتواي تكراري استفاده شود. همين امر در مورد تگ noindex نيز صدق مي كند.
با اين حال، در حالي كه يك متعارف نشان ميدهد كه يك صفحه اصلي با همان محتوا وجود دارد و موتورهاي جستجو هنوز ميتوانند «كپي» را ايندكس كنند، تگ noindex دستور ميدهد كه صفحه بازديد شده در فهرست قرار نگيرد.
روش استفاده از Canonical
اين برچسب ها كه در سال 2009 معرفي شدند، عمدتاً به رفع مشكلات محتواي تكراري كمك مي كنند. اينها مي توانند به سرعت در فروشگاه هاي آنلاين يا CMS مانند وردپرس ايجاد شوند. به عنوان مثال، بسياري از سيستمهاي فروشگاهي هنگام فيلتر كردن نتايج با شناسهها كار ميكنند كه ميتوانند توسط موتورهاي جستجو نمايه شوند.
نتيجه گاهي اوقات چندين ده يا حتي صدها URL است كه تقريباً محتواي مشابهي را ارائه مي دهند. تنها با يك برچسب، همه اين URL ها را مي توان به يك منبع اصلي رديابي كرد.
زماني كه محصولات در دستههاي مختلف در فروشگاهها فهرست ميشوند، محتواي تكراري نيز ممكن است رخ دهد. به عنوان مثال، اين امكان وجود دارد كه يك ژاكت سبز در فهرست كت /winter jackets و همچنين در فهرست jackets / مردان فهرست شود.
در اين مورد، اپراتورهاي فروشگاه بايد تصميم بگيرند كه كدام URL و كدام زيردايركتوري بايد در نهايت متعارف باشد. با اين حال، بسياري از سيستمهاي فروشگاهي از راهحل سادهتري استفاده ميكنند و نشانيهاي اينترنتي محصول را مستقيماً به ريشه دامنه متصل ميكنند، بدون اينكه فهرستهاي فرعي را در بين آنها فهرست كنند.
در اصل، لينك آب درون يك صفحه نيز مي تواند با URL متعارف بهينه شود. اگر پيوندي به صفحه اي با محتواي تكراري منتهي شود، قدرت پيوند را به صفحه متعارف منتقل مي كند. به اين ترتيب، مي توان رتبه هاي بهتري براي "صفحه اصلي" مربوطه به دست آورد.
اين مزيت مدتي است كه به عنوان بخشي از تكنيك هاي SEO BlackHat استفاده مي شود. اما گوگل معمولاً اين تلاشها براي دستكاري را خيلي سريع تشخيص ميدهد و URLهاي مربوطه را با ضررهاي رتبهبندي جريمه ميكند.
https://logopond.com/LacyRaley2/profile/562427/?filter=&page= |
- ۱۰۱ بازديد
- ۰ نظر